Kom godt i gang med ScratchJr – programmering i indskolingen
Dette online kursus er for dig, som gerne vil introducere børn i indskolingen til programmering. I dette kursus bruger vi ScratchJr, som er en gratis app. ScratchJr kan bruges i alle fag, hvor eleverne kan lave en tegnefilm eller et spil om et bestemt emne.
Kurset koster 160 kr. + moms pr. deltager.
Beskrivelse
Programmering i indskolingen - hvorfor og hvordan?
I dag er programmering en vigtig kompetence på linje med læsning og skrivning, da det giver en god baggrundsviden om teknologier og dermed øger forståelsen for dem. Det er oplagt at starte med dette allerede i indskolingen, hvor eleverne i høj grad lærer igennem leg.
I dette kursus bruger vi en gratis app: ScratchJr.
Igennem små opgaver lærer I appen at kende og mange af dens muligheder, som er oplagte til at bruge i undervisningen samt får idéer til, hvordan I selv kan bruge det, når I skal vise det til eleverne. ScratchJr kan bruges til alle fag, hvor man f.eks. kan vælge et bestemt emne til en tegnefilm eller et spil.
Når man koder med ScratchJr sætter man puslespilsbrikker sammen i forskellige farver. Eleverne behøver ikke at kunne læse for at få et stort udbytte af det. Og derfor anbefaler jeg ScratchJr til aktiviteter i 0.-2. klasse.
ScratchJr er en gratis app, som er udviklet af og er et samarbejde mellem DevTech Research Group på Tufts University, Lifelong Kindergarten Group på MIT Media Lab og Playful Invention Company. Læs mere på scratchjr.org. Den findes til iPads, andre tablets og nyere Chromebooks.
Appen er en forenkling af Scratch og tænkt til de mindre børn, som ikke har knækket læsekoden endnu eller som måske er lidt teknologiforskrækkede.
Læs mere om ScratchJr og se en demo af, hvad man kan bruge appen til.
Når de mindre børn leger med ScratchJr, lærer de samtidig nogle af de grundlæggende ting i “computational thinking”. De lærer at lave et projekt, som består af flere forskellige dele og hvis tingene ikke går som planlagt, prøver de igen indtil det lykkes. Hvilket betyder, at de også tidligt lærer om problemløsning. Og at fejl gør, at man bare prøver igen indtil det lykkes.
På dette kursus lærer du appen ScratchJr grundigt at kende på en måde, som du også selv vil kunne bruge sammen med eleverne.
Du starter med at lære, hvordan du laver tegnefilm og hvordan du kan bruge figurer og billeder fra det indbyggede bibliotek, tegne dine egne eller bruge billeder fra den virkelige verden. Du får også opskriften på et spil, hvor du skal styre spilleren igennem en bane og hen til et mål, mens I undgår at blive ramt af en fjende. Undervejs har du mulighed for at få hjælp, hvis du går i stå.
En af de sidste ting i kurset er en gratis gave, som du kan printe og bruge som opslagsværk, når du selv skal i gang med undervisningen.
Andre har gennemført kurset på 2-4 timer.
En plads på kurset koster 160 kr. + moms pr. deltager.
Køb af en plads til kurset skal gøres ved at udfylde formularen herunder. Det er muligt at købe flere pladser på én gang. Når bestillingen er afsendt, vil du modtage en ordrebekræftelse på mail med de sidste praktiske oplysninger.
Når du som lærer skal have adgang til kurset, bruger jeg din email til oprettelse af en bruger på kursusportalen. Bestiller du for andre, skal jeg bruge deltagernes oplysninger, inden de kan få adgang til kurset. Mere herom når du modtager ordrebekræftelsen indenfor få dage.
Herefter vil skolen modtage en elektronisk faktura. Efter at jeres betaling er registreret, vil du og evt. andre lærere få adgang til kurset.
Dette kursus ligger på den nye Scratch-skole på platformen Heartbeat.app
Adgang til kurset og evt. materialer som følger med er til personligt brug og må ikke deles med andre.