Blog med nyheder, artikler & tips

Eksempel på et ikon

Lav din egen avatar i Scratch – ny trend i 2020-2021

I juli var jeg med til Scratch konferencen for 2021, hvor jeg deltog i et oplæg omkring en af de nye trend blandt Scratchere, som især er eksploderet under pandemien: “Bring yourself into Scratch” – eller sagt på dansk, brug dig selv i dine projekter. Børn laver projekter enten om dem selv eller hvor andre

Læs mere »

De 4 p’er + 1 : kreativ læring med Mitch Resnick og Scratch

Mitch Resnick er en af grundlæggerne bag Scratch og har igennem årene været med til at videreudvikle ikke bare Scratch, men dén måde, som vi taler om kreativ læring på.  Tilbage i 2014 løftede Resnick sløret for de 4 p’er, som er særlige vigtige, når vi taler om kreativ læring:  Projects Passion Play Peer Som

Læs mere »

Lær om årstiderne med ScratchJr

Aktiviteten kort fortalt I denne aktivitet er der fokus på årstiderne. Forløbet varer som udgangspunkt 2 lektioner. Eleverne får læst en særlig bog op og skal bagefter bruge deres viden til at beskrive en eller flere af årstiderne med tegnefilmselementer i ScratchJr. Eleverne kan med fordel  arbejde sammen to og to.  Lær om årstiderne Vi

Læs mere »

Programmering for 0. klasse : Julens farver

Aktiviteten kort fortalt Sidst i november 2021 laver jeg dette forløb med juletema for Munkekærskolens 0. klasser og deres lærere/pædagoger. Men det kan let tilpasses til andre temaer. Aktiviteten varer som udgangspunkt 2 lektioner.  Eleverne får læst en bog op, hvorefter de skal tegne en tegning som relaterer sig til bogen. Herefter skal de arbejde

Læs mere »
Programmering i skolen

Programmering i skolen

Lær eleverne at bruge programmering i skolen på alle klassetrin, lav en progressionsplan som kombinerer de humanistiske og naturvidenskabelige fag og lav en rød tråd igennem hele skoletiden.

Læs mere »
Billede fra projektet pause-joke 1

Pause-joke 1: Aftenbønnen

Lav en sjov aktivitet med eleverne i 0.-2. klasse, hvor de både får rørt sig lidt og få trænet læsningen samtidig. Undervejs skal klassen svare på nogle spørgsmål, de skal vælge den højeste i klassen og den mindste i klassen og skrive navnene på skærmen. Herefter skal eleverne finde på 3 ønsker.  Til sidst sættes

Læs mere »