I går deltog jeg for tredie gang i den virtuelle Scratch konference, som er hostet hos M.I.T. – igen var det en rigtig god oplevelse, og jeg mødte mange ligesindede, fik nye kontakter og ikke mindst ny inspiration til, hvordan jeg kan formidle ScratchJr og Scratch til andre. En del af åbningsseancen handlede om, hvad det er der gør, at Scratch adskiller sig fra andre programmeringssprog for børn, nemlig online fællesskabet, hvor børn og unge fra hele verden kan udveksle projekter, inspirere hinanden og ikke mindst vise, hvordan det er at være barn/ung i andre lande.
Det er ret vildt at tænke på, at Scratch har eksisteret siden 2007 og har opbygget et globalt online fællesskab, hvor der – fredag den 21. juli 2023 – er 112.125.449 brugere, som til sammen har delt 135.657.602 projekter, som andre kan lære af. Ud af disse er der knap 400.000 brugere fra Danmark. Men dertil kan vi så tilføje alle de børn og voksne som bruger Scratch (CodingLab) igennem Skoletube og som derfor ikke tæller med i den globale statistik. Det skal også lige nævnes, at bruger man Skoletube, har man ikke adgang til online fællesskabet, men adgang til klassens fællesskab.
Vil du se den aktuelle statistik for brugen af scratch.mit.edu – så klik her.
Jeg møder desværre stadig børn, som fortæller, at de ikke har haft om programmering i skolen endnu. Har du brug for hjælp til at komme i gang? Så kan du læse mere på siden Programmering i skolen.
Stor interesse for AI - kunstig intelligens
Flere af oplægsholderne til åbningsseancen nævnte også AI og der var også en dansker med: Bo Stjerne Thompson, som er Formand for “Learning through Play” og næstformand hos LEGO Foundation. Han snakkede en del om, hvor programmering kan være med til at understøtte børns kritiske tænkning og samarbejdsevner og kom også ind på AI, som nu er ved at vinde indpas som en af de vigtigste nye teknologier. Og han har skrevet en interessant artikel: “How AI can accelerate students’ holistic development and make teaching more fulfilling” sammen med Wendy Kopp, Chief Executive Officer og Co-Founder, Teach For All
Jackie Gerstein har beskrevet en aktivitet med AI og Scratch for højtbegavede elever, som jeg helt klart skal prøve en dag: Artificial Intelligence: Chatbot Activities for Students – måske du også har lyst og så er linket hermed givet videre.
Jeg deltog også i en workshop, hvor der var eksempler på, hvordan man kan bruge AI sammen med Scratch til idéudvikling. Når min arbejdskommune har taget stilling til, hvordan vi kan bruge AI i skolen, er det helt klart noget, som jeg vil arbejde videre med.
Sociale sessioner online
Konferencen varede 7 timer og i løbet af dagen var der indlagt to sociale sessioner, som jeg vil anbefale, at man deltager i, hvis man vil med en anden gang. Her kan man udveksle idéer med lærere fra hele verden og det er meget inspirerende.
I den første session mødtes jeg og 49 andre med 3 fra Scratch Teamet. Her fik jeg fortalt om mit næste store projekt, som handler om at lære Python – fra Scratch, og som jeg tester sammen med mit ungdomsskolehold “Kreativ kodning” i Greve i det kommende skoleår. Det gav mig en forbindelse til en lærer i Florida og stor interesse fra Scratch teamet og viser, at jeg er på rette vej.
I den anden session handlede det om ScratchJr og hvordan man kan undervise på en måde, så alle elever kan være med. Og vi var alle enige om, at det er en god idé at kombinere skærmen med noget fysisk. Jeg fortalte om mit forløb til 0. årgang, hvor eleverne tegner en tegning og tager et billede inde fra appen og mit forløb til 2. årgang, hvor de bygger en historie i LEGO og koder den om til en film i ScratchJr. Du kan læse mere om forløbene her. Især LEGO-forløbet var der stor interesse for, så jeg delte også en video fra Munkekærskolen, som blev optaget sidste gang jeg holdte det.
Bring a Book to Life: Equitable Facilitation Strategies
Det var mange spændende oplæg og workshops at vælge imellem. Jeg valgte blandt andet denne workshop, som blev faciliteret af undervisere fra forskellige brancher, som fx. museer, MIT, Tinkering Studio og en amerikansk folkeskole.
Kort sagt handlede det om at vise, hvordan man kunne arbejde med en fysisk bog og få den til at blive levende igennem skærmen med Scratch. Der var flere eksempler med brugen af udvidelsen med webcam, hvor den fysiske bog udløste nogle animationer på skærmen. Der var nogle nye idéer til, hvordan man kunne gøre det, så hvem ved, måske får jeg testet det til en workshop en dag.
Udover det aktuelle projekt handlede workshoppen også om, hvordan man kan facilitere en workshop, så alle har lige muligheder for at deltage. Jeg fik en masse gode idéer med mig, så mange, at jeg nok skriver et nyt blogindlæg om netop dette emne, som flere af aktiviterne på konferencen handlede om.
Collaborative Scratch Hackathons: Fostering Creativity and Teamwork
Endnu et spændende oplæg denne gang om Hackathons – som en metode til at understøtte de 5 læringsmetoder, som Mitch Resnick har introduceret – de 5 p’er:
- Projects – hvor kreativitet og opfindsomhed er mere vigtigt end det færdige produkt
- Passion – hvor emnet for projektet udspringer af deltagernes interesser
- Peers – hvor man fejrer hinandens idéer – fremfor at gøre det til en konkurrence
- Play – hvor der gives plads til at eksperimentere med forskellige materialer og funktioner i projektet
- Purpose – det handler om at udvikle evner indenfor problemløsning, kritisk tænkning, emner relateret til familier og lokalsamfund og ikke mindst samarbejde omkring udvikling af idéer
Spændende gennemgang af Penang Science Cluster som et eksempel på dette. Gode idéer til en national Scratch-dag i Danmark, sig til, hvis du vil være med til det.
Differentiated Instruction in Scratch
Dagens bedste workshop var denne her, hvor to unge kvindelige amerikanske lærere gav gode råd til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, hvis der er børn med specielle udfordringer eller som bare er anderledes, som f.eks. højtbegavede, ordblinde, børn med mistanke om diagnoser, børn med diagnoser eller børn med fremmedsprog. De har selv mærket nogle af dem på egen krop og det var fantastisk at opleve deres begejstring og store viden om dette vigtige emne.
Jeg fik nogle gode råd med i rygsækken, som jeg vil implementere i mine fremtidige undervisningsforløb med Scratch:
For alle gælder det – brug en buddy – få dem til at arbejde sammen (det gør jeg allerede, men så ved I det)
Især i forbindelse med de ordblinde elever
- Vis eleverne, hvordan de let kan skifte til et andet farvetema, hvor teksten bliver lettere at læse. Der er kommet en ny funktion i Scratch, læs mere her
- Vis dem, hvordan de let kan forstørre brikkerne, så teksten bliver større
- Husk at fortælle dem, hvordan man kan kopiere flere brikker ad gangen
Især i forbindelse med elever med eller med mistanke om diagnoser
- Tydelige opgaver og meget visuelle – lav evt. en tjekliste
- Sørg for en synlig tidsstyring
- Brug kommentarer til koden (højreklik på en kodeblok og skriv en kommentar)
- Giv dem feedback løbende
Især i forbindelse med elever, som har et andet modersmål
- Afhængig af hvor langt de er med at lære nationalsproget, kan man overveje, hvad der er vigtigst for dem at lære og evt. lade dem skifte sprog i Scratch til noget, som de forstår. Scratch er oversat til mere end 40 forskellige sprog.
- Jeg har selv – i samme workshop – undervist børn på dansk og engelsk og har i den forbindelse lavet en opskrift til projektet på engelsk med en oversættelsesnøgle, som nøje følger undervisningen, så de internationale elever kan bruge Scratch på engelsk og øve sig i dansk, hvor de ser mig vise frem på storskærmen til de danske elever.
Konferencen var pengene værd
Denne gang har jeg betalt 15 $ for at deltage i konferencen og for at støtte den videreudvikling. Det var alle pengene værd og jeg har fået rigtigt meget med mig denne gang. Jeg tror, at jeg har fået mig en ny linkssamling på over 3o links med inspiration fra hele verden, som jeg skal have kigget nærmere på. Jeg har fået et indblik i, hvordan man arbejder med programmering i andre lande og nogle nye kontakter, som gerne vil sparre omkring dén måde, som jeg underviser på.
Og jeg håber, at du har fået et indblik i, hvad der fylder ude i verden, når det handler om programmering for børn med ScratchJr og Scratch.
Jeg kan kun anbefale andre at deltage aktivt i konferencen. Replay er ikke det samme, da man her går glip af den inspirerende vidensudveksling imellem fagpersoner fra hele verden. Det vides endnu ikke, om konferencen næste år bliver digital eller fysisk, men jeg holder øje ;o)