Jule-læse-spillet

På mit andet arbejde – på Munkekærskolen – har jeg to Bogværksteder efter skole for elever i 1.-3. klasse. Lige nu er der 36 piger og drenge tilmeldt. Og så bliver jeg inspireret til at lave mange forskellige sjove ting, og hvorfor ikke kombinere mine to store interesser: programmering og læsning…. Og det er der kommet dette digitale brætspil ud af, som er tænkt til brug i klassen eller derhjemme. Og hvor I kan se et eksempel på, hvad man også kan bruge Scratch til.

Eleverne har hjulpet mig med at finde på, hvad der skal gemme sig bag felterne…

Spillet er for alle, som har lyst til at læse på en sjov måde og løse finurlige opgaver, som handler om jul.

I skal bruge

  • En god bog pr. deltager
  • En terning
  • En computer, en mus (valgfri, men fungerer bedre) og evt. en storskærm
  • Internet

Sådan spiller man jule-læse-spillet

  1. Tryk på det grønne flag (venstre øverste hjørne).
  2. Lyt til julehunden og gør, som den siger.
  3. Skriv antal spillere (fra 1 til 6) – Er I flere i klassen, kan du dele eleverne op i hold.
  4. Vælg hvem der har hvilken spillebrik.
  5. Slå med terningen.
  6. Tryk på spillebrikken og hold musen inde, mens du rykker spillebrikken hen til den rigtige julekugle. Tryk på den og løs opgaven.
  7. Tryk på julehunden, når der skal skiftes tur.
  8. Sluk eller tænd for julemusikken ved at klikke på højtaleren.

Gentag punkt 5-7, indtil I når til toppen af juletræet.

PS. Man kan kun rykke med dén spillebrik, som har turen.

Spil spillet

Inspiration og grafik fra...

Opgaverne er lavet sammen med eleverne fra 1.-3. klasse, som går i Bogværksted 1 og 2 på Munkekærskolen.

Inspireret af Finurlige fifs Halloween-læsespil, som kan købes her: https://www.finurligefif.dk/produkt/halloween-laesespil/

Baggrundsmusik og grafik (juletræ, julestjerne, højtaler og hunden) er fundet på Pixabay. Musikken er lavet af BFCMUSIC. Juletræet og julestjernen er fra OpenClipart-Vectors og hunden er fra GraphicMama-team. Højtaleren er tegnet af Josy Dom Alexis.

Skriv en kommentar