ScratchJr - kodning for de små
ScratchJr er en gratis app for de børn, som gerne vil lave noget kreativt på en iPad, andre tablets eller en nyere Chromebook.
Appen er en forenkling af Scratch og er tænkt til de mindre børn, som ikke har knækket læsekoden endnu eller som måske er lidt teknologiforskrækkede. Med ScratchJr kan de lave deres egen tegnefilm eller lille spil. Børnene kan finde figurer og baggrunde fra biblioteket eller tegne dem selv. De kan også tage et billede og bruge det i deres projekt. Børnene kan også optage lyde…
I selve appen er der en vejledning til programmet, som indeholder beskrivelse af selve programmet og en oversigt over de forskellige muligheder. Der er også eksempler på projekter.
Når børnene leger med ScratchJr, får de samtidig en introduktion til programmering. Børnene lærer at løse problemer, at planlægge projekter og at udtrykke dem selv ved hjælp af IT.
Læs også min artikel, som blev udgivet i bladet Skolestart i deres temanummer om Teknologiforståelse nr. 4 2021:
Programmering i børnehaveklassen – hvorfor og hvordan?
Demo
Prøv selv
Hent den gratis app – husk at vælge den rigtige version.
Hvem står bag?
ScratchJr er udviklet af:
- Developmental Technologies (DevTech) Research Group fra Eliot-Pearson Department of Child Study and Human Development på Tufts University
- Lifelong Kindergarten group på MIT Media Lab
- Playful Invention Company
Læs mere om ScratchJr på appens officielle hjemmeside: scratchjr.org
Få tips og tricks til, hvordan du kan bruge ScratchJr - især i undervisningen
Når læring bliver til leg
I disse uger har jeg alle vores fire 2. klasser igennem et nyt undervisningsforløb “Byg og kod et eventyr“, hvor eleverne forinden
ScratchJr – kodning som et andet sprog
I juli deltog jeg i konferencen “Scratch Around the World”, hvor jeg hørte et meget inspirerende oplæg af professor Marina Umaschi Bers,
Lær om årstiderne med ScratchJr
Aktiviteten kort fortalt I denne aktivitet er der fokus på årstiderne. Forløbet varer som udgangspunkt 2 lektioner. Eleverne får læst en særlig
Læs flere artikler på bloggen
Programmering i indskolingen: Byg, skriv og kod en historie
Få inspiration til, hvordan du kan bruge ScratchJr i dansk til 2. og 3. årgang, hvor eleverne først bygger en historie/eventyr, skriver idéerne ned og til sidst programmerer det om til en tegnefilm i ScratchJr.