Forløbet ligger frit tilgængeligt på hjemmesiden, men har du aldrig brugt ScratchJr før, kan du med fordel købe og gennemføre online kurset: Kom godt i gang med ScratchJr, som giver en grundig indføring af nogle af de mange muligheder der findes i appen.
Eksempel på en færdig film, som eleverne kan lære at lave i dette forløb
Hvad får eleverne ud af forløbet?
Forløbet understøtter flere kompetencemål, som eleverne skal have opnået efter 2. klasse, her er et par af dem beskrevet:
- Eleven kan skrive små og store bogstaver i håndskrift og på tastatur
- Eleven har viden om enkle sproglige, lydlige og billedlige virkemidler
- Eleven har viden om dyr
- Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber
I praksis får eleverne følgende ud af forløbet:
- Introduktion til programmering
- Øvelse i at skrive og programmere på en iPad
- Øvelse i samarbejde i gruppe
Forløbet er blevet testet på 3 gange på alle vores første klasser på Munkekærskolen i Solrød Strand i 2020, 2021 og 2022.
Det praktiske
Målgruppe:
1. årgang
Varighed:
3 sammenhængende lektioner
Udstyr:
1 iPad / Chromebook med appen ScratchJr installeret til 2 elever
Forløbet indeholder: en præsentation lavet med Google slide, en vejledning til læreren om opgaven og hvordan de evt. skriver navn på projektet, et papir med de forskellige dyrefamilier fra præsentationen og et demo-projekt med et eksempel på en film med fire forskellige dyrefamilier. Se links nederst på siden.
I første lektion får eleverne et oplæg om videnskab, de lærer Carl von Linné at kende og vi snakker om dyrefamilier, som f.eks. pattedyr og insekter.
Der er afsat god tid til at eleverne kommer over på skolebiblioteket, hvor undervisningen foregår og til dialog.
Jeg har lavet et slideshow i Google Slides, som du er velkommen til at bruge i undervisningen. Se link nederst på siden.
Første del – præsentation af opgaven
- Vis en demofilm
- Vælg en dyrefamilie fra papiret
- Åbn ScratchJr-appen, find et dyr fra dyrefamilien og vælg en baggrund, som passer til hvor dyret bor
Anden del – lav den første scene i filmen
- Skriv dyrefamilien på baggrunden – brug papiret til at se, hvordan det staves
Tredie del – få dyret til at gøre noget sjovt
- Fortæl eleverne om de gule og blå brikker og prøv selv
- Fortæl eleverne om de lilla og grønne brikker og prøv selv
- Fortæl eleverne om orange brikker og prøv selv
Fjerde del – lav en ny scene (gentag første og anden del)
- Fortæl eleverne om de røde brikker og skift til næste scene og prøv selv
- Få eleverne til at lave op til 4 scener med dyr fra forskellige dyrefamilier
Supplerende materiale
Vælg en dyrefamilie
Papir til hver gruppe, så de kan se, hvilke dyrefamilier de kan vælge imellem og hvordan navnene staves. Skal bruges i 2. og 3. lektion.
Vejledning til lærerne
Som indeholder beskrivelsen af opgaverne i forløbet samt hvordan de kan skrive navn på elevernes projekter, hvis de skal gemmes eller bruges i en anden sammenhæng.
Præsentationen
I 1. lektion er der et kort oplæg, hvor man kan snakke lidt om videnskab, Carl von Linné og forskellige dyrefamilier.
Demo-film
OBS! For at kunne vise filmen, skal du gemme filen på en iPad eller Chromebook og du kan kun åbne den direkte i ScratchJr-appen.