Programmering fra 3. klasse - Scratch
Scratch er et gratis programmeringssprog og et online fællesskab, hvor børn (og andre begyndere) kan programmere og dele interaktive medier som historier, spil, animationer m.fl. med mennesker fra hele verden. Det er oversat til mere end 40 forskellige sprog – også dansk.
Når børn arbejder med Scratch, lærer de at tænke kreativt, arbejde sammen og ikke mindst arbejde systematisk.
Scratch kan bruges online, igennem Skoletube og kan også hentes som app til både Chromebooks og andre computere. Scratch er forholdsvis let at gå til, men kan samtidig også udvides til at kunne bruges i mange forskellige sammenhænge og ikke mindst tværfaglige forløb.
Når man programmerer med Scratch, rykker man rundt med puslespilsbrikker. Der findes forskellige typer af brikker af brikker i forskellige farver. Hver farve har en særlig egenskab, som børnene hurtigt lærer. Det er muligt at kombinere skærmen med forskellige input og hardware, som fx micro:bit, Makey Makey og LEGO Boost, Mindstorm og WeDo.
Brug Scratch på forskellige måder
Eleverne kan lave en konto på 3 forskellige måder:
Eleverne kan lave en personlig konto på www.scratch.mit.edu, hvor de f.eks. bruger deres UNI-login eller et andet neutralt brugernavn.
Fordele
Eleverne får det fulde udbytte af Scratch og bliver en del af det globale fællesskab. Samtidig har de adgang til deres konto for evigt og vil kunne følge deres fremskridt.
Ulemper
De skal selv holde styr på deres brugernavn og kodeord. Hvis de glemmer deres kodeord, kan de få tilsendt en mail til dén email-adresse de opgav, da de lavede kontoen.
Hvis skolen har abonnement på Skoletube, kan du bruge Scratch med appen Coding Lab.
Fordele
Eleverne skal bare kunne huske deres UNI-login, som de bruger til mange andre ting. Og som lærer kan du hjælpe dem, hvis de glemmer deres kodeord.
Ulemper
De går glip af det globale fællesskab, som Scratch også er. Og når de går ud af skolen og mister deres UNI-login, mister de også deres konto. Eller hvis skolen opsiger deres abonnement, vil de også miste deres konto.
Vigtig info, hvis I vælger denne måde at lave konto på
Der er nogle ting, som man skal huske på, når man bruger CodingLab. Eleverne skal huske at gemme deres projekter løbende. Se en vejledning til det her.
Som lærer kan du få en særlig underviserkonto hos Scratch og derved få adgang til at oprette eleverne.
Fordele
Eleverne kan få adgang til det globale fællesskab og du, som lærer, kan hjælpe dem, hvis de glemmer deres kodeord. Samtidig kan du holde øje med, hvad de laver.
Ulemper
Det er svært, når der er gået et nyt år og eleverne er rykket en klasse op. Så er det ikke let for dem at få deres konto med videre. Og når de går ud af skolen og du lukker klassen, mister de deres konto.
Læs mere om underviserkonto på scratch.mit.edu
På Munkekærskolen, hvor jeg arbejder, har vi valgt at bruge Scratch (= CodingLab) igennem Skoletube til de yngre elever (3. klasse) og en personlig konto fra 4. klasse og opefter. Dette kræver dog, at eleverne ved, hvordan de læser en e-mail.
De møder Scratch i flere fag og på flere årgange og så længe, at de ikke bruger deres rigtige navn, burde der ikke være nogle problemer med GDPR.
Relevante indlæg på bloggen
Tanker om regeringens udspil til teknologiforståelse
I marts dette år blev en ny aftale om folkeskolens kvalitetsprogram indgået under titlen “Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse”.
Fisken Henry
Skriv, tegn og kod en skør historie med Scratch Få idéer til en skør historie med projektet Rory’s Story Cubes, lavet af
Det er jo magi – sagt i en musiktime
For andet år i træk har jeg afholdt et særligt musikforløb for vores 5. klasser på Munkekærskolen, hvor eleverne samarbejder om at
Find de lovlige billeder til dine projekter
Inde i Scratch er der et indbygget bibliotek med forskellige billeder, men nogle gange har du måske brug for nogle andre billeder,
Hvad er Makey Makey?
Makey Makey Makey Makey består af en lille printplade og nogle ledninger. Der er en rød ledning, som forbinder pladen med computeren
Postbuddet i Scratch
I starten da jeg legede med Scratch, kendte jeg ikke til beskederne. Så når jeg programmerede tegnefilm, styrede jeg dialogerne og meget